5- latki
04.05.2020 poniedziałek
Temat: Odznaka przyjaciela przyrody
Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Przyjaciel przyrody.
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
Rozmowa na temat wiersza.
O co należy zadbać w przyrodzie?
Czego nie należy marnować?
Czego nie należy robić z plastikowymi i szklanymi opakowaniami?
Dlaczego należy segregować śmieci?
Co powinno spotkać tych, którzy nie dbają o przyrodę?
Podawanie cech przyjaciela przyrody.
Np. Przyjaciel przyrody:
• nie łamie gałęzi drzew
• nie depcze trawników w parku, na skwerze
• nie śmieci
• nie zrywa roślin
• nie zostawia kapiących kranów
• wychodząc z pomieszczenia, gasi światło.
Karty pracy, cz. 4, s. 8.
• Oglądanie obrazków z odznakami
2. Karta pracy, cz. 4, s. 9.
Kolorowanie rysunków pojemników na śmieci na odpowiednie kolory.
• pojemnik na papier – kolor niebieski
• pojemnik na plastik – kolor żółty
• pojemnik na szkło kolorowe – kolor zielony
• pojemnik na szkło bezbarwne – kolor biały
• pojemnik na aluminium (rodzaj metalu) – kolor czerwony.
Karta pracy, cz. 4, s. 10.
Rysowanie coraz mniejszych szlaczków.
05.05.2020 wtorek
Temat: Pacynka, jawajka, marionetka i kukiełka
Wprowadzenie litery h: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Analiza i synteza słuchowa słowa hulajnoga.
Dzielenie słowa hulajnoga na sylaby i na głoski.
Co słyszycie na początku słowa hulajnoga?
Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską h (hak, hamak, homar...), mających ją w środku (echo, rachunek, marchewka...) oraz na końcu (dach, groch, pech...).
Podawanie imion rozpoczynających się głoską h (Hania, Hela, Heniek, Hubert...).
Karta pracy, cz. 4, s. 12.
Dzielenie na głoski nazw zdjęć: korona, scena, aktor, maska.
Z czym są związane te nazwy?
• Kończenie rysowania koron.
Słuchanie wiersza.
Teatr to miejsce jest niezwykłe,
zaczarowana każda chwila,
kurtyna w górę się unosi
i przedstawienie rozpoczyna.
Na scenie dzieją się historie
wesołe, smutne, zagadkowe,
można do kraju baśni trafić
i poznać światy całkiem nowe.
Można się wzruszyć, rozweselić,
nauczyć wielu mądrych rzeczy,
uważnie patrzeć, pilnie słuchać,
ciekawym być i bardzo grzecznym
Rozmowa na temat wiersza.
Jakim miejscem jest teatr?
Co dzieje się na scenie?
Co nam daje teatr?
Jak należy zachowywać się w teatrze?
Ćwiczenia w książce, s. 74.
Oglądanie obrazków przedstawiających różne lalki teatralne. Słuchanie nazw lalek i ich po-wtarzanie.
Odpowiadanie na pytania:
Ile jest pacynek, ile jawajek, kukiełek i marionetek?
Których lalek jest najwięcej? Których lalek jest najmniej?
Ile jest razem marionetek i jawajek?
Ile jest razem kukiełek i marionetek?
Karta pracy, cz. 4, s. 11.
Rysowanie po śladach szlaczków obiema rękami równocześnie.
Karta pracy, cz. 4, s. 13.
Łączenie liniami rysunków pacynek – zwróconych przodem i tyłem.
06.04.2020 środa
Temat: Jesteśmy w teatrze
Karta pracy, cz. 4, s. 14.
Liczenie elementów na obrazkach w każdym szeregu i porównywanie ich liczby.
Kolorowanie w każdej parze na czerwono figury znajdującej się przy obrazku, na którym jest więcej elementów
Ćwiczenia w książce, s. 75.
• Oglądanie zdjęcia przedstawiającego dzieci występujące na scenie.
• Odpowiadanie na pytania:
– Gdzie występują aktorzy?
– Kto w teatrze przygotowuje dekoracje zwane scenografią?
Gdzie siedzą widzowie?
Co muszą mieć widzowie, żeby mogli wejść na widownię?
Gdzie kupują bilety?
– Jak powinniście zachowywać się w teatrze?
– Za jakie postacie są przebrane dzieci?
07.05.2020 czwartek
Temat: Kto jest wyższy? Kto jest niższy?
Porównywanie wzrostu – Kto jest wyższy? Kto jest niższy?
Nauczyciel nawiązuje do tematyki tygodnia i pyta dzieci:
Kto na ogół jest wyższy – król czy królowa?
Czy Calineczka była wysoka?
– Pokażcie mi, jacy jesteście wysocy. (Dzieci prostują się i stają na palcach).
– Pokażcie mi, jacy jesteście niscy. (Dzieci, w przysiadzie, opuszczają głowy).
Karta pracy, cz. 4, s. 15.
Łączenie obrazków dzieci z ich cieniami.
08.05.2020 piątek
Temat: Dziwna chatka
Rozwiązywanie zagadek.
Chociaż kłopoty z wilkiem miała,
wyszła z opresji zdrowa i cała. (Czerwony Kapturek)
Jak się nazywa taki budynek,
w którym zobaczysz scenę, kurtynę? (teatr)
Jaka to dziewczynka pracowita była,
a na wielkim balu bucik zostawiła? (Kopciuszek)
Choć nie są żywe, widzowie im brawa biją,
występują w teatrze, chętnie na nie popatrzę. (kukiełki)
Karta pracy, cz. 4, s. 16.
Rysowanie po śladach rysunków, bez odrywania kredki od kartki
Słuchanie wiersza.
W ciemnym kącie,
pełnym kurzu,
śmieszny zamek
jest na wzgórzu.
Wszyscy, którzy
w nim mieszkali,
dawno gdzieś
pouciekali.
Więc na starej wisi bramie
ogłoszenie w złotej ramie:
ZATRUDNIMY:
1. Tłum rycerzy
2. Smoka, który zęby szczerzy
3. Pazia
4. Króla
5. I królową!
I zaczniemy bajkę nową!
Rozmowa na temat wiersza:
Gdzie był zamek?
Czy ktoś w nim mieszkał?
Jak mógł wyglądać taki opuszczony, śmieszny zamek?
Co znajdowało się na bramie?
Kogo chciano zatrudnić?
Karta pracy, cz. 4, s. 17.
Ilustrowanie zadań na dodawanie. Odpowiadanie na pytania.
4 –latki
04.05.2020 poniedziałek
Temat: Malowany wózek
Karta pracy, cz. 2, s. 35.
Oglądanie obrazków przedstawiających stroje dzieci. Określanie, jakie postacie będą odgrywały dzieci, które się w nie przebiorą. Rysowanie w pustej ramce siebie przebranego za ulubioną baśniową postać lub ulubione zwierzę.
05.05.2020 wtorek
Temat: Ulubione baśnie
Czytanie baśni Królewna Śnieżka.
Określanie cech bohaterów baśni.
Nauczyciel pyta, np. Jaka była Śnieżka (Macocha)? Jakie były krasnoludki?
Śnieżka – dobra, miła...
Krasnoludki – pracowite, wesołe...
Macocha – zła, zazdrosna...
Malowanie wybranego fragmentu baśni.
06.05.2020 środa
Temat: Teatrzyk w przedszkolu
Zabawa Z jakiej to jest baśni?
• Las, wilk, koszyk z jedzeniem.
• Las, mały dom, siedem krasnoludków.
• Kot, zamek, kareta.
• Pierniki, miotła, las.
Dzieci nazywają jakie to są baśnie, dzielą rytmicznie ich nazwy.
07.05.2020 czwartek
Temat: Trzy Małgorzatki
Omówienie wyglądu lasu.
Jak wygląda las wiosną?
Jakie zwierzęta możemy spotkać w lesie?
Słuchanie wiersza inscenizowanego sylwetami bohaterów.
Dzień obudził w lesie kwiatki,
szły do lasu Małgorzatki.
Z koszykami szły.
A ile ich było? Trzy!
Pierwsza poszła dróżką w prawo,
gdzie mech siwobrody.
Czarny żuk ją zaprowadził
na czarne jagody.
Druga poszła dróżką w lewo,
tam poziomki rosły.
Dwie wesołe wiewióreczki
koszyczek jej niosły.
A ta trzecia Małgorzatka
biegnie wzdłuż strumyka.
– Może w cieniu pod brzózkami
znajdę borowika?
Cicho wszędzie. Muszka brzęczy,
motyl trąca kwiatki.
Pogubiły swoje ścieżki
wszystkie Małgorzatki.
Pierwsza poszła w las daleko,
nie chce jagód szukać.
Siadła w trawie i słuchała
długiej bajki żuka.
A ta druga zapomniała,
gdzie poziomki rosną,
i tańczyła z wiewiórkami
pod zieloną sosną.
Trzecia bardzo się zmęczyła,
nie ma borowika.
Szła za pliszką, co wesoło
skacze po kamykach.
Wtem głos jakiś echo niesie:
Stuk-puk! Stuk-puk! – słychać w lesie.
Małgorzatki usłyszały,
przystanęły, pomyślały...
Pomyślała każda tak:
„To na pewno jakiś znak.
Może jedna Małgorzatka
po lesie mnie szuka?
Może druga Małgorzatka
kijkiem w drzewo stuka?”
Idą, idą Małgorzatki,
wiatr szeleści z cicha.
Stuk-puk! Stuk-puk! – coraz głośniej,
coraz bliżej słychać.
Przez zieloną, leśną trawę,
przez mech siwy szły.
Spotkały się pod sosną
Małgorzatki trzy.
A na sośnie pod koroną
ptak! Czapeczkę ma czerwoną!
Więc trzy małe Małgorzatki
kłaniają się w pas:
– Dziękujemy ci, dzięciole,
że znalazłeś nas.
Rozmowa na temat wiersza.
Ile Małgorzatek szło do lasu?
Co chciała zbierać pierwsza, druga, a co trzecia Małgorzatka?
Czy dziewczynki robiły to, co planowały? A co robiły?
Kto pomógł dziewczynkom się odnaleźć?
Powtarzanie za nauczycielem krótkich wypowiedzeń.
Czarny żuk w twardym pancerzu.
Dwie tańczące wiewióreczki.
Skacze pliszka raz, dwa, trzy.
Śpiewa las, szumi las.
Kukułeczka kuka, cudzego gniazda w lesie szuka.
08.05.2020 piątek
Temat: W sklepie muzycznym
Ćwiczenia w książce, s. 52.
Nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazkach. Słuchanie, jakie głosy wydają. Naślado-wanie ich głosów.
Karta pracy, cz. 2, s. 37.
Liczenie obrazków instrumentów, które są na każdej półce. Zaznaczanie w kołach obok półek kreskami ich liczby. Próby nazywania tych instrumentów.