KLASA VII
28 kwiecień 2020r. (wtorek)
FIZYKA
Temat lekcji: Zmiana energii wewnętrznej w wyniku pracy i przepływu ciepła –zadania obliczeniowe /część 1/
Ten temat będzie realizowany jeszcze na kolejnej lekcji.
Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):
1.Wykonuję obliczenia z wykorzystaniem wzoru na energię wewnętrzną:
ΔEw= W + Q, gdzie ΔEw- zmiana energii wewnętrznej, W- praca, Q- ciepło.
2. Rozwiązuje zadania z wykorzystaniem związków: ΔEw=W i ΔEw+Q
ZADANIA DO WYKONANIA:
1) Zapisanie tematu i celów lekcji.
2) Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 233-236.
3)Analiza wysłanych zadań obliczeniowych z rozwiązaniami.
4)Zadanie dla wszystkich: wykonanie polecenia:
POLECENIE 1. Oblicz, o ile wzrosła energia wewnętrzna tarcz i klocków hamulcowych podczas hamowania samochodu, jeżeli siła tarcia wykonała pracę 600 kJ, a w tym czasie do otoczenia zostało oddane 350 kJ.
5)Zadanie dla chętnych: zadanie 1, 2 i 3 z docwiczenia.pl KOD: F71AUS
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 30 kwietnia
CHEMIA
Temat lekcji: Stężenie procentowe roztworu.
Cel lekcji (zapisujemy w postaci punktu pod lekcją):
1.Wyjaśniam czym jest stężenie procentowe.
Stężenie procentowe roztworu(Cp) to liczba gramów substancji rozpuszczonej w 100g roztworu.
2.Obliczam stężenie procentowe, korzystając ze wzoru:
Cp= ms *100% / mr, gdzie Cp- stężenie procentowe; ms- masa substancji rozpuszczonej; mr – masa roztworu.
[%]= [g] * [%] / [g]
3. Obliczam masę roztworu:
mr=ms + mw; gdzie mw=masa wody
ZADANIA DO WYKONANIA:
1). Zapisanie tematu i celu lekcji.
2). Przeczytanie tematu z podręcznika, strona: 184-186.
3). Analiza przykładów zadań i ich rozwiązań – przykład 44 i 45 w podręczniku.
4). Zadanie dla wszystkich: wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń: strona 96
5). Zadanie dla chętnych: wykonanie zadania z podręcznika: 1 ze strony 191.
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 30 kwietnia.
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE Z PRZEDMIOTU CHEMII
Temat lekcji: To było ciekawe i wam pokażę.
W czasie zajęć w szkole oraz podczas zdalnej nauki poznaliście wiele zagadnień o tematyce chemicznej, wykonywaliście szereg różnorodnych eksperymentów. Teraz chciałabym zobaczyć jakie macie propozycje przedstawienia tego co Was najbardziej interesowało.
W tym celu wykonajcie 5-10 slajdową prezentację na temat zdobytej wiedzy i umiejętności podczas zajęć rozwijających. Oczywiście nie wszystkich, wybranego zagadnienia.
Zagadnienia, które możecie wykorzystać:
1.Pracownia chemiczna (szkło, sprzęt laboratoryjny, środki bezpieczeństwa) https://epodreczniki.pl/a/pracownia-chemiczna/DUyPMegn
2. Pierwiastki chemiczne – ich właściwości. ukladokresowy.edu.pl, https://epodreczniki.pl/a/pierwiastek-a-zwiazek-chemiczny/D4pRrsGJS
3. Rozdzielanie składników kolorowych atramentów – metoda chromatografii.
4. Rozdzielanie mieszanin. https://epodreczniki.pl/a/mieszaniny/D1HfuClGm
5. Badanie odczynu wybranych substancji za pomocą konwencjonalnych metod. (wywar z czerwonej kapusty, esencja herbaciana).
6.Badanie właściwości białek – efekt Tyndalla.
7. Eksperymenty z udziałem wody.
8.Właściwości gleby.
Schemat prezentacji:
I slajd: tytuł zagadnienia, ikona nawiązująca do tematu
Kolejne slajdy: tekst, zdjęcia, ciekawostki, itp. obrazujące wybraną tematykę.
Ostatni slajd: źródła (z czego korzystaliście: z jakich stron w Internecie, literatury itd.)
W załącznikach dostarczę zdjęcia z Waszych prac, które zostały zrobione w okresie lekcji tradycyjnych, przykładową prezentację, dodatkowe informacje na temat bezpiecznego pozyskiwania informacji z Internetu.
30 kwiecień 2020r. (czwartek)
FIZYKA
Temat lekcji: Zmiana energii wewnętrznej w wyniku pracy i przepływu ciepła –doświadczenia i obliczenia /część 2/
Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):
1.Analizuję wyniki i formułuje wnioski doświadczeń ilustrujących wykonanie pracy przez rozprężający się gaz.
2.Obserwuję zmiany temperatury ciała w wyniku wykonania nad nim pracy lub ogrzania.
ZADANIA DO WYKONANIA:
1)Zapisanie tematu i celów lekcji.
2)Obejrzenie doświadczeń: https://www.youtube.com/watch?v=R0ljRiA3byQ (czas trwania – 10:03).
3)Zadanie dla wszystkich: Zadanie 1. Kowal w ciągu 5 s uderza dziesięciokrotnie w sztabkę rozgrzanej stali; przy każdym uderzeniu młotka wykonuje prace mechaniczną 20 J. Jednocześnie w ciągu 5 s sztabka oddaje do otoczenia 1200 J energii.
Korzystając z pierwszej zasady termodynamiki, oblicz, o ile dżuli w ciągu 5 s zmieniła się (wzrosła czy zmalała) energia wewnętrzna sztabki.
4)Zadanie dla chętnych: ćwiczenie 2, udostępnione na Epodręczniku: https://epodreczniki.pl/a/jak-obliczamy-cieplo-potrzebne-do-zmiany-temperatury-stopienia-lub-wyparowania-ciala/DElxPwUMP
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 5 maja
CHEMIA
Temat lekcji: Stężenie procentowe roztworu – obliczenia.
Cel lekcji (zapisujemy w postaci punktu pod lekcją):
1. Obliczam stężenie procentowe roztworu o podanej:
a)masie roztworu [mr];
b) masie substancji rozpuszczonej [ms].
2. Obliczam masę substancji rozpuszczonej:
a)w określonej masie roztworu [mr];
b)w określonym stężeniu procentowym [Cp].
3.Obliczam stężenie procentowe roztworu nasyconego w danej temperaturze.
4.Obliczam masę substancji rozpuszczonej [ms] w roztworze o określonym stężeniu [Cp] i znanej gęstości [d].
ZADANIA DO WYKONANIA:
1). Zapisanie tematu i celów lekcji.
2). Przeczytanie tematu z podręcznika, strona: 187-191.
3). Analiza przykładów zadań i ich rozwiązań – przykłady 46, 47, 48 i 49 w podręczniku.
4). Zadanie dla wszystkich: wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń: strona 97
5). Zadanie dla chętnych: wykonanie zadania z zeszytu ćwiczeń: zadnie 36 ze strony 99.
Wykonanie zadań na Epodręczniku: https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DBs4CnWwG
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 5 maja.
KLASA VIII
28 kwiecień 2020r. (wtorek)
FIZYKA
Temat lekcji: Otrzymywanie obrazów za pomocą soczewek – wykresy.
Temat ten będzie realizowany jeszcze na drugiej lekcji.
ZADANIA DO WYKONANIA:
1) Zapisanie tematu lekcji.
2)Analiza filmu: https://www.youtube.com/watch?v=ODLGnvTGVxg od 3 minuty i 25 sekund oraz przykładu w zeszycie ćwiczeń na stronie 113.
3)Zadanie dla wszystkich: zadania z zeszytu ćwiczeń: strony: 112 i 114.
4)Zadanie dla chętnych: wykonanie doświadczenia z docwiczenia.pl KOD F8TD75
zdjęcie tematu i celów lekcji proszę wysłać do 30 kwietnia.
CHEMIA
Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości i umiejętności z działu „Pochodne węglowodorów” – alkohole i kwasy karboksylowe (część 1).
Punkty pod tematami lekcji są zagadnieniami do sprawdzianu.
Zapowiadam sprawdzian 7 maja (czwartek), o godzinie 12.00.
ZADANIA DO WYKONANIA:
1) Nauczenie się tematów z podręcznika, strony 138-168.
2) Zapisanie tematu i analiza treści z podręcznika.
3) Priorytet to nauka tabel ze stron: 140-141 (Szereg homologiczny alkoholi - OH) oraz 158-159 (Szereg homologiczny kwasów karboksylowych –COOH) oraz nauka wzorów glicerolu (propano-1,2,3-triolu) str.150.
4)Zadanie dla wszystkich: TAKIE PODOBNE ZADANIE BĘDZIE NA SPRAWDZIANIE.
PRZYGOTUJCIE UKŁAD OKRESOWY PIERWIASTKÓW. Napiszcie sami i wyślijcie zdjęcie, od razu nie będę je oceniać.
Zadanie 1.Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, w którym do kwasu etanowego wrzucono kawałek metalu X (nie wiemy jaki to pierwiastek)
Metal X:
· znajduje się w 4. okresie układu okresowego pierwiastków chemicznych,
· w jądrze atomowym ma 20 neutronów, (liczba neutronów=liczba masowa – liczba atomowa, patrz opis pierwiastka w układzie okresowym)
· na ostatniej powłoce elektronowej ma 1 elektron.(jest to elektrony walencyjny, czyli jest ten pierwiastek w I grupie)
a) Ustal symbol chemiczny metalu X i napisz obserwacje z przeprowadzonego doświadczenia chemicznego. (podobne obserwacje jak w reakcji kwasu etanowego z magnezem na stronie 165)
b) Napisz równanie reakcji kwasu etanowego z metalem X. Zastosuj zapis cząsteczkowy. (czyli ten co zwykle, z sumarycznymi wzorami cząsteczek)
zdjęcia/skany wykonanego zadania proszę wysłać do 30 kwietnia.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Zapowiadam sprawdzian z WOS-u, dział „Sprawy międzynarodowe”: 5 maja (wtorek) o godzinie 12.00
Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości z działu: „Sprawy międzynarodowe”. (część 1).
Zagadnieniami do sprawdzianu są cele (punkty) pod każdą lekcją.
ZADANIA DO WYKONANIA:
1)Przeczytanie tematów z podręcznika, strony: 168-177.
2)Napisanie tematu lekcji.
3)Zadanie dla wszystkich: Wykonanie zadań z podręcznika: 6 ze strony 197 i 1 ze strony 178.
zdjęcia/ skany wykonanych zadań proszę wysłać do 30 kwietnia.
30 kwiecień 2020r. (czwartek)
FIZYKA
Temat lekcji: Otrzymywanie obrazów za pomocą soczewek – akomodacja oka i wady wzroku.
ZADANIA DO WYKONANIA:
1) Przeczytanie tematu z podręcznika, strony: 263-265.
2)Analiza treści na Epodręczniku:
https://epodreczniki.pl/a/wady-wzroku---krotkowzrocznosc-i-dalekowzrocznosc-oraz-ich-korekcja/DleI32MqT
3)Zadanie dla wszystkich: zadania z zeszytu ćwiczeń: strona 115.
4)Zadanie dla chętnych: zapoznanie się z treścią na Epodręczniku:
https://epodreczniki.pl/a/oko---narzad-wzroku/DByVW3EI0
zdjęcie tematu i celów lekcji proszę wysłać do 5 maja.
CHEMIA
Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości i umiejętności z działu „Pochodne węglowodorów” – alkohole i kwasy karboksylowe (część 2).
Punkty pod tematami lekcji są zagadnieniami do sprawdzianu.
Zapowiadam sprawdzian 7 maja (czwartek), o godzinie 12.00.
ZADANIA DO WYKONANIA:
1) Nauczenie się tematów z podręcznika, strony 169-185.
2) Zapisanie tematu i analiza treści z podręcznika.
3)Zadanie dla wszystkich: zadanie z zeszytu ćwiczeń: strona 107 i 108, z wyjątkiem zadania 9 i 10 na stronie 108.
zdjęcia/skany wykonanego zadania proszę wysłać do 5 maja.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Zapowiadam sprawdzian z WOS-u, dział „Sprawy międzynarodowe”: 5 maja (wtorek) o godzinie 12.00
Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości z działu: „Sprawy międzynarodowe” (część 2).
Zagadnieniami do sprawdzianu są cele (punkty) pod każdą lekcją.
ZADANIA DO WYKONANIA:
1)Przeczytanie tematów z podręcznika, strony:180-193.
2)Napisanie tematu lekcji.
3)Zadanie dla wszystkich: Wykonanie zadań z podręcznika: 12 ze strony 197 i 1 ze strony 183 (udzielajcie odpowiedzi do wykresu – dwa pierwsze zielone punkty).
4) Zadnie dla chętnych:zapoznanie się z faktami i opiniami w podręczniku, strona 198.
zdjęcia/ skany wykonanych zadań proszę wysłać do 5 maja.
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
Sprawdzian z działu „Podstawy pierwszej pomocy” o godzinie 12.00.
Sprawdzian z szczegółowym opisem zostanie wysłany o godzinie 11.55.