20:30 Oddział przedszkolny | |
5- latki 27.04.2020 poniedziałek Temat: Dbamy o Ziemię - Szanujmy las Odpowiadanie na pytania: Czy las jest potrzebny? Dlaczego?
Oglądanie mapy Polski, wskazywanie na niej dużych obszarów leśnych, takich jak np. Świę-tokrzyski Park Narodowy. • Karta pracy, cz. 4, s. 3 (część pierwsza ćwiczenia). Czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego o właściwym postępowaniu względem przyrody • Karta pracy, cz. 4, s. 3 (ciąg dalszy). Rysowanie siebie dbającego o przyrodę. 28.04.2020 wtorek Temat: Sadzimy drzewko zapoznanie z literą ż: małą i wielką, drukowaną i pisaną; Analiza i synteza słuchowa słowa żaba. Dzielenie słowa żaba na sylaby i na głoski. Co słyszycie na początku słowa żaba? Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol...), mających ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant...). (Występująca na końcu słów głoska ż brzmi często jak głoska sz). −− Z ilu głosek składa się słowo żaba?
Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Co to jest przyroda? 1. Słuchanie wiersza. To drzewa i kwiaty, i liście, i woda. Motyl nad łąką, biała stokrotka. Powiedzcie, proszę, co jeszcze, co jeszcze. Szanuj przyrodę, kochaj przyrodę. Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody. Dbaj o trawniki! Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz. Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze Niech koło domu będzie wesoło, będzie zielono. Rozmowa na temat wiersza. Co to jest przyroda? Jak należy o nią dbać? Co to znaczy: szanować przyrodę?
• Karta pracy, cz. 4, s. 5. Kończenie według wzoru. Kolorowanie wybranego rysunku. • Karta pracy, cz. 4, s. 4. Mówienie rymowanki i rysowanie po szarych liniach (jedno słowo to jedna linia). Potem mówienie z jednoczesnym, samodzielnym rysowaniem linii.
29.04.2020 środa Temat: Widzimy, słyszymy, wąchamy Zabawa Dokończ zdanie. Rodzic wypowiada początek zdania, a dziecko za każdym razem próbuje podać jego inne zakończenie. Np.: Dbać o przyrodę to znaczy... (nie zrywać roślin). Dbać o przyrodę to znaczy... (nie deptać trawników). Dbać o przyrodę to znaczy... (oszczędzać wodę). Itd. Posłuchaj piosenki Nasze uszy słyszą świat Każdy z nas ma dwoje oczu, które widzą wszystko, widzą wszystko. Błękit nieba, biały domek, zieleń traw i listków, traw i listków Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew, dzwonki deszczu, granie drzew, a nad stawem chóry żab – nasze uszy słyszą świat! Każdy z nas ma jeden nosek do wąchania kwiatków, do wąchania. Czasem także do kichania, lecz na szczęście rzadko, do kichania. Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew…
Rozmowa na temat piosenki. Z ilu zwrotek składa się piosenka? Czy ma refren? Co robią oczy? Co robią uszy? Do czego służy nosek?
30.04.2020 czwartek Temat: Gdyby lasu nie było... ZABAWY GUZIKAMI. Dzieci dostają po 10 guzików. Liczą je i podają ich liczbę. Układanie dowolnej postaci z guzików. Nazywanie jej. Segregowanie guzików pod względem kształtu.
– Czym różnią się guziki? Dzieci segregują guziki na te w kształcie koła, na kwadratowe i na trójkątne. Liczą guziki w każdym kształcie i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.
Segregowanie guzików pod względem liczby dziurek. Dzieci segregują guziki na te z dwiema dziurkami, z trzema i z czterema. Liczą guziki z okre-śloną liczbą dziurek i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.
Wyszukiwanie guzików mających dwie cechy: są w kształcie koła i mają cztery dziurki. Dzieci szukają wśród swoich guzików takich, które spełniają te kryteria. Liczą, ile mają guzi-ków okrągłych o czterech dziurkach. Na podstawie jakich innych dwóch cech możemy wyszukiwać guziki? (Np. w kształcie trójkąta, mających dwie dziurki; w kształcie kwadratu, z czterema dziurkami...).
• Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 93. Określanie, czym różnią się guziki. Kolorowanie okrągłych guzików z czterema dziurkami. Liczenie pokolorowanych guzików. • Karta pracy, cz. 4, s. 7. Szukanie żabek ukrytych na rysunku. Kolorowanie ich, liczenie. Uzupełnianie ich do dziewię-ciu. Wyjaśnianie pojęcia barwa ochronna.
4 –latki
27.04.2020 poniedziałek Temat: Odznaka przyjaciela przyrody Rodzic mówi dziecku, że przyjaciel przyrody musi o nią dbać. Dziecko powtarza za nim rymowankę. O przyrodę dbamy: – gałązek drzew nie łamiemy – trawników nie deptamy – kwiatów chronionych nie zrywamy – zimą ptaki dokarmiamy – śmieci nigdy nie rozrzucamy.
Dzielenie na sylaby nazw przedmiotów. Dzieci kolejno wybierają sobie przedmiot i dzielą rytmicznie jego nazwę. Np. lalka – lal-ka; wózek – wó-zek; piłka – pił-ka; krzesło – krzes-ło...
28.04.2020 wtorek Temat: Przyjaciele przyrody 1. Karta pracy, cz. 2, s. 33. Oglądanie obrazka. Określanie, czy podwórka dzieci wyglądają tak samo. Łączenie liniami frag¬mentów obrazka umieszczonych na dole karty z odpowiednimi miejscami na dużym obrazku.
Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Przyjaciele przyrody. My, przedszkolaki, na ziemskiej kuli wiemy, że Ziemię trzeba przytulić, zadbać o lasy, powietrze, wodę, kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę. To źle marnować wodę w kąpieli od poniedziałku aż do niedzieli. Po co bez przerwy nurkować w wannie? Lepiej z prysznica zrobić fontannę! Torba foliowa szczerzy zębiska. – Jestem z plastiku, sztuczna i śliska. Gdy będę plackiem leżeć na wodzie, fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę! Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka. – W lesie się smażę niczym iskierka, a gdy rozgrzeję się jak ognisko, pożar wywołam i spalę wszystko! – Czy wy nie wiecie, okropne śmieci, że na planecie mieszkają dzieci? Szust! Posprzątamy bałagan wielki, osobno papier, plastik, butelki! Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło, wiemy, że pożar wywołać łatwo, a gdy widzimy sarenkę w lesie, to nie wrzeszczymy, aż echo niesie! Ten, kto przyrodę niszczy i truje, niech się kolcami jeża pokłuje!
3. Rozmowa na temat wiersza. O czym wiedzą wszystkie przedszkolaki? Kiedy bardziej oszczędzamy wodę – podczas kąpieli czy gdy bierzemy prysznic? Jak może zaszkodzić przyrodzie wyrzucona torba foliowa, a jak – szklana butelka? Dlaczego powinniśmy segregować śmieci? Co powinniśmy zrobić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju? Jak powinniśmy zachowywać się w lesie? Co powinno spotkać osobę, która niszczy i truje przyrodę?
29.04.2020 środa Temat: Makówkowy teatrzyk Przedstawienie teatrzyku. Makówkowy teatrzyk – jest tu na co popatrzeć! Makówkowa rodzina przedstawienie zaczyna. Jest tata, Mak wąsaty, i mama w chustce w kwiaty, i córeczki w sukienkach: duża, mała, maleńka. Makówkowa rodzina właśnie taniec zaczyna. Już tata Mak z wąsami macha w górze rękami kłania się, i śpiewa, jak to się mak zasiewa. Do rodziny mówi tak: – Razem ze mną siejcie mak! Sieje mak razem z tatą mama w chustce w kwiaty i córeczki w sukienkach: duża, mała, maleńka. Kończy się przedstawienie! Słuchamy zapatrzeni... Jest cisza, spokój taki, jakby kto posiał makiem. Rozmowa na temat przedstawienia. Kto występował w przedstawieniu? Jak wyglądali członkowie rodziny pana Maka? Co robili? | |
|
Liczba wszystkich komentarzy: 0 | |