20:30
Oddział przedszkolny

5- latki

27.04.2020 poniedziałek

Temat: Dbamy o Ziemię - Szanujmy las

Odpowiadanie na pytania: Czy las jest potrzebny? Dlaczego?

 

Oglądanie mapy Polski, wskazywanie na niej dużych obszarów leśnych, takich jak np. Świę-tokrzyski Park Narodowy.

• Karta pracy, cz. 4, s. 3 (część pierwsza ćwiczenia). Czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego o właściwym postępowaniu względem przyrody

• Karta pracy, cz. 4, s. 3 (ciąg dalszy).

Rysowanie siebie dbającego o przyrodę.

28.04.2020 wtorek

Temat: Sadzimy drzewko

zapoznanie z literą ż: małą i wielką, drukowaną i pisaną;

Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.

Dzielenie słowa żaba na sylaby i na głoski.

Co słyszycie na początku słowa żaba?

Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol...), mających

ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant...).

(Występująca na końcu słów głoska ż brzmi często jak głoska sz).

−− Z ilu głosek składa się słowo żaba?

 

Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Co to jest przyroda?

1. Słuchanie wiersza.

To drzewa i kwiaty,

i liście, i woda.

Motyl nad łąką,

biała stokrotka.

Powiedzcie, proszę,

co jeszcze, co jeszcze.

Szanuj przyrodę,

kochaj przyrodę.

Kwiatom w doniczkach

nie żałuj wody.

Dbaj o trawniki!

Przyroda jest wokół,

wszędzie ją spotkasz.

Ptak rozśpiewany,

gadające świerszcze

Niech koło domu

będzie wesoło,

będzie zielono.

Rozmowa na temat wiersza.

Co to jest przyroda?

Jak należy o nią dbać?

Co to znaczy: szanować przyrodę?

 

• Karta pracy, cz. 4, s. 5.

Kończenie według wzoru. Kolorowanie wybranego rysunku.

• Karta pracy, cz. 4, s. 4.

Mówienie rymowanki i rysowanie po szarych liniach (jedno słowo to jedna linia). Potem mówienie z jednoczesnym, samodzielnym rysowaniem linii.

 

29.04.2020 środa

Temat: Widzimy, słyszymy, wąchamy

Zabawa Dokończ zdanie.

Rodzic wypowiada początek zdania, a dziecko za każdym razem próbuje podać jego inne zakończenie. Np.:

Dbać o przyrodę to znaczy... (nie zrywać roślin).

Dbać o przyrodę to znaczy... (nie deptać trawników).

Dbać o przyrodę to znaczy... (oszczędzać wodę). Itd.

Posłuchaj piosenki Nasze uszy słyszą świat

Każdy z nas ma dwoje oczu,

które widzą wszystko,

widzą wszystko.

Błękit nieba, biały domek,

zieleń traw i listków,

traw i listków

Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew,

dzwonki deszczu, granie drzew,

a nad stawem chóry żab –

nasze uszy słyszą świat!

Każdy z nas ma jeden nosek

do wąchania kwiatków,

do wąchania.

Czasem także do kichania,

lecz na szczęście rzadko,

do kichania.

Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew…

 

Rozmowa na temat piosenki.

Z ilu zwrotek składa się piosenka?

Czy ma refren?

Co robią oczy? Co robią uszy?

Do czego służy nosek?

 

30.04.2020 czwartek

Temat: Gdyby lasu nie było...

ZABAWY GUZIKAMI.

Dzieci dostają po 10 guzików. Liczą je i podają ich liczbę.

Układanie dowolnej postaci z guzików. Nazywanie jej.

Segregowanie guzików pod względem kształtu.

 

– Czym różnią się guziki?

Dzieci segregują guziki na te w kształcie koła, na kwadratowe i na trójkątne.

Liczą guziki w każdym kształcie i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.

 

Segregowanie guzików pod względem liczby dziurek.

Dzieci segregują guziki na te z dwiema dziurkami, z trzema i z czterema. Liczą guziki z okre-śloną liczbą dziurek i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.

 

Wyszukiwanie guzików mających dwie cechy: są w kształcie koła i mają cztery dziurki.

Dzieci szukają wśród swoich guzików takich, które spełniają te kryteria. Liczą, ile mają guzi-ków okrągłych o czterech dziurkach.

Na podstawie jakich innych dwóch cech możemy wyszukiwać guziki? (Np. w kształcie trójkąta, mających dwie dziurki; w kształcie kwadratu, z czterema dziurkami...).

 

• Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 93. Określanie, czym różnią się guziki. Kolorowanie okrągłych guzików z czterema dziurkami. Liczenie pokolorowanych guzików.

• Karta pracy, cz. 4, s. 7.

Szukanie żabek ukrytych na rysunku. Kolorowanie ich, liczenie. Uzupełnianie ich do dziewię-ciu. Wyjaśnianie pojęcia barwa ochronna.

 

4 –latki

 

27.04.2020 poniedziałek

Temat: Odznaka przyjaciela przyrody

Rodzic mówi dziecku, że przyjaciel przyrody musi o nią dbać. Dziecko powtarza za nim rymowankę.

O przyrodę dbamy:

– gałązek drzew nie łamiemy

– trawników nie deptamy

– kwiatów chronionych nie zrywamy

– zimą ptaki dokarmiamy

– śmieci nigdy nie rozrzucamy.

 

Dzielenie na sylaby nazw przedmiotów.

Dzieci kolejno wybierają sobie przedmiot i  dzielą rytmicznie jego nazwę. Np. lalka – lal-ka; wózek – wó-zek; piłka – pił-ka; krzesło – krzes-ło...

 

28.04.2020 wtorek

Temat: Przyjaciele przyrody

1. Karta pracy, cz. 2, s. 33.

Oglądanie obrazka. Określanie, czy podwórka dzieci wyglądają tak samo. Łączenie liniami frag¬mentów obrazka umieszczonych na dole karty z odpowiednimi miejscami na dużym obrazku.

 

Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Przyjaciele przyrody.

My, przedszkolaki, na ziemskiej kuli

wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,

zadbać o lasy, powietrze, wodę,

kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę.

To źle marnować wodę w kąpieli

od poniedziałku aż do niedzieli.

Po co bez przerwy nurkować w wannie?

Lepiej z prysznica zrobić fontannę!

Torba foliowa szczerzy zębiska.

– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.

Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,

fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!

Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.

– W lesie się smażę niczym iskierka,

a gdy rozgrzeję się jak ognisko,

pożar wywołam i spalę wszystko!

– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,

że na planecie mieszkają dzieci?

Szust! Posprzątamy bałagan wielki,

osobno papier, plastik, butelki!

Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,

wiemy, że pożar wywołać łatwo,

a gdy widzimy sarenkę w lesie,

to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!

Ten, kto przyrodę niszczy i truje,

niech się kolcami jeża pokłuje!

 

3. Rozmowa na temat wiersza.

O czym wiedzą wszystkie przedszkolaki?

Kiedy bardziej oszczędzamy wodę – podczas kąpieli czy gdy bierzemy prysznic?

Jak może zaszkodzić przyrodzie wyrzucona torba foliowa, a jak – szklana butelka?

Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?

Co powinniśmy zrobić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?

Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?

Co powinno spotkać osobę, która niszczy i truje przyrodę?

 

29.04.2020 środa

Temat: Makówkowy teatrzyk

Przedstawienie teatrzyku.

Makówkowy teatrzyk –

jest tu na co popatrzeć!

Makówkowa rodzina

przedstawienie zaczyna.

Jest tata, Mak wąsaty,

i mama w chustce w kwiaty,

i córeczki w sukienkach:

duża,

mała,

maleńka.

Makówkowa rodzina

właśnie taniec zaczyna.

Już tata Mak z wąsami

macha w górze rękami

kłania się, i śpiewa,

jak to się mak zasiewa.

Do rodziny mówi tak:

– Razem ze mną siejcie mak!

Sieje mak razem z tatą

mama w chustce w kwiaty

i córeczki w sukienkach:

duża,

mała,

maleńka.

Kończy się przedstawienie!

Słuchamy zapatrzeni...

Jest cisza, spokój taki,

jakby kto posiał makiem.

Rozmowa na temat przedstawienia.

Kto występował w przedstawieniu?

Jak wyglądali członkowie rodziny pana Maka?

Co robili?

Wyświetleń: 187 | Dodał: SP | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0