11:55
Fizyka, Chemia, WOS, EDB, Zaj. z wych. Kl 5 27- 30.04

KLASA VII

28 kwiecień 2020r. (wtorek)

FIZYKA 

Temat lekcji: Zmiana energii wewnętrznej w wyniku pracy i przepływu ciepła –zadania obliczeniowe /część 1/

Ten temat będzie realizowany jeszcze na kolejnej lekcji.

Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):

1.Wykonuję obliczenia z wykorzystaniem wzoru na energię wewnętrzną:

ΔEw= W + Q, gdzie ΔEw- zmiana energii wewnętrznej, W- praca, Q- ciepło.

2. Rozwiązuje zadania z wykorzystaniem związków: ΔEw=W i ΔEw+Q

ZADANIA DO WYKONANIA:

1) Zapisanie tematu i celów lekcji.

2) Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 233-236.

3)Analiza wysłanych zadań obliczeniowych z rozwiązaniami.

4)Zadanie dla wszystkich: wykonanie polecenia:

POLECENIE 1. Oblicz, o ile wzrosła energia wewnętrzna tarcz i klocków hamulcowych podczas hamowania samochodu, jeżeli siła tarcia wykonała pracę 600 kJ, a w tym czasie do otoczenia zostało oddane 350 kJ.

5)Zadanie dla chętnych: zadanie 1, 2 i 3 z docwiczenia.pl KOD: F71AUS

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 30 kwietnia

CHEMIA 

Temat lekcji: Stężenie procentowe roztworu.

Cel lekcji (zapisujemy w postaci punktu pod lekcją):

1.Wyjaśniam czym jest stężenie procentowe.

Stężenie procentowe roztworu(Cp) to liczba gramów substancji rozpuszczonej w 100g roztworu.

2.Obliczam stężenie procentowe, korzystając ze wzoru:

Cp= ms *100% / mr, gdzie Cp- stężenie procentowe; ms- masa substancji rozpuszczonej; mr – masa roztworu.

[%]= [g] * [%] / [g]

3. Obliczam masę roztworu:

mr=ms + mw; gdzie mw=masa wody

ZADANIA DO WYKONANIA:

1). Zapisanie tematu i celu lekcji.

2). Przeczytanie tematu z podręcznika, strona: 184-186.

3). Analiza przykładów zadań i ich rozwiązań – przykład 44 i 45 w podręczniku.

4). Zadanie dla wszystkich: wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń: strona 96

5). Zadanie dla chętnych: wykonanie zadania z podręcznika: 1 ze strony 191.

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 30 kwietnia.

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE Z PRZEDMIOTU CHEMII

Temat lekcji: To było ciekawe i wam pokażę.

W czasie zajęć w szkole oraz podczas zdalnej nauki poznaliście wiele zagadnień o tematyce chemicznej, wykonywaliście szereg różnorodnych eksperymentów. Teraz chciałabym zobaczyć jakie macie propozycje przedstawienia tego co Was najbardziej interesowało. 

W tym celu wykonajcie 5-10 slajdową prezentację na temat zdobytej wiedzy i umiejętności podczas zajęć rozwijających. Oczywiście nie wszystkich, wybranego zagadnienia. 

Zagadnienia, które możecie wykorzystać:

1.Pracownia chemiczna (szkło, sprzęt laboratoryjny, środki bezpieczeństwa) https://epodreczniki.pl/a/pracownia-chemiczna/DUyPMegn

2. Pierwiastki chemiczne – ich właściwości. ukladokresowy.edu.pl, https://epodreczniki.pl/a/pierwiastek-a-zwiazek-chemiczny/D4pRrsGJS

3. Rozdzielanie składników kolorowych atramentów – metoda chromatografii.

4. Rozdzielanie mieszanin. https://epodreczniki.pl/a/mieszaniny/D1HfuClGm

5. Badanie odczynu wybranych substancji za pomocą konwencjonalnych metod. (wywar z czerwonej kapusty, esencja herbaciana). 

6.Badanie właściwości białek – efekt Tyndalla.

7. Eksperymenty z udziałem wody.

8.Właściwości gleby.

Schemat prezentacji:

I slajd: tytuł zagadnienia, ikona nawiązująca do tematu

Kolejne slajdy: tekst, zdjęcia, ciekawostki, itp. obrazujące wybraną tematykę.

Ostatni slajd: źródła (z czego korzystaliście: z jakich stron w Internecie, literatury itd.)

W załącznikach dostarczę zdjęcia z Waszych prac, które zostały zrobione w okresie lekcji tradycyjnych, przykładową prezentację, dodatkowe informacje na temat bezpiecznego pozyskiwania informacji z Internetu. 

30 kwiecień 2020r. (czwartek)

FIZYKA 

Temat lekcji: Zmiana energii wewnętrznej w wyniku pracy i przepływu ciepła –doświadczenia i obliczenia /część 2/

Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):

1.Analizuję wyniki i formułuje wnioski doświadczeń ilustrujących wykonanie pracy przez rozprężający się gaz.

2.Obserwuję zmiany temperatury ciała w wyniku wykonania nad nim pracy lub ogrzania.

ZADANIA DO WYKONANIA:

1)Zapisanie tematu i celów lekcji.

2)Obejrzenie doświadczeń: https://www.youtube.com/watch?v=R0ljRiA3byQ (czas trwania – 10:03).

3)Zadanie dla wszystkich: Zadanie 1. Kowal w ciągu 5 s uderza dziesięciokrotnie w sztabkę rozgrzanej stali; przy każdym uderzeniu młotka wykonuje prace mechaniczną 20 J. Jednocześnie w ciągu 5 s sztabka oddaje do otoczenia 1200 J energii.

Korzystając z pierwszej zasady termodynamiki, oblicz, o ile dżuli w ciągu 5 s zmieniła się (wzrosła czy zmalała) energia wewnętrzna sztabki.

4)Zadanie dla chętnych: ćwiczenie 2, udostępnione na Epodręczniku: https://epodreczniki.pl/a/jak-obliczamy-cieplo-potrzebne-do-zmiany-temperatury-stopienia-lub-wyparowania-ciala/DElxPwUMP

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 5 maja

CHEMIA 

Temat lekcji: Stężenie procentowe roztworu – obliczenia.

Cel lekcji (zapisujemy w postaci punktu pod lekcją):

1. Obliczam stężenie procentowe roztworu o podanej:

a)masie roztworu [mr];

b) masie substancji rozpuszczonej [ms].

2. Obliczam masę substancji rozpuszczonej:

a)w określonej masie roztworu [mr];

b)w określonym stężeniu procentowym [Cp].

3.Obliczam stężenie procentowe roztworu nasyconego w danej temperaturze.

4.Obliczam masę substancji rozpuszczonej [ms] w roztworze o określonym stężeniu [Cp] i znanej gęstości [d].

ZADANIA DO WYKONANIA:

1). Zapisanie tematu i celów lekcji.

2). Przeczytanie tematu z podręcznika, strona: 187-191.

3). Analiza przykładów zadań i ich rozwiązań – przykłady 46, 47, 48 i 49 w podręczniku.

4). Zadanie dla wszystkich: wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń: strona 97

5). Zadanie dla chętnych: wykonanie zadania z zeszytu ćwiczeń: zadnie 36 ze strony 99.

Wykonanie zadań na Epodręczniku: https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DBs4CnWwG

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 5 maja.

KLASA VIII

28 kwiecień 2020r. (wtorek) 

FIZYKA 

Temat lekcji: Otrzymywanie obrazów za pomocą soczewek – wykresy.

Temat ten będzie realizowany jeszcze na drugiej lekcji.

ZADANIA DO WYKONANIA:

1) Zapisanie tematu lekcji.

2)Analiza filmu: https://www.youtube.com/watch?v=ODLGnvTGVxg od 3 minuty i 25 sekund oraz przykładu w zeszycie ćwiczeń na stronie 113.

3)Zadanie dla wszystkich: zadania z zeszytu ćwiczeń: strony: 112 i 114.

4)Zadanie dla chętnych: wykonanie doświadczenia z docwiczenia.pl KOD F8TD75

zdjęcie tematu i celów lekcji proszę wysłać do 30 kwietnia.

 CHEMIA

Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości i umiejętności z działu „Pochodne węglowodorów” – alkohole i kwasy karboksylowe (część 1).

Punkty pod tematami lekcji są zagadnieniami do sprawdzianu.

Zapowiadam sprawdzian 7 maja (czwartek), o godzinie 12.00.

ZADANIA DO WYKONANIA:

1) Nauczenie się tematów z podręcznika, strony 138-168.

2) Zapisanie tematu i analiza treści z podręcznika. 

3) Priorytet to nauka tabel ze stron: 140-141 (Szereg homologiczny alkoholi - OH) oraz 158-159 (Szereg homologiczny kwasów karboksylowych –COOH) oraz nauka wzorów glicerolu (propano-1,2,3-triolu) str.150.

4)Zadanie dla wszystkich: TAKIE PODOBNE ZADANIE BĘDZIE NA SPRAWDZIANIE.

PRZYGOTUJCIE UKŁAD OKRESOWY PIERWIASTKÓW. Napiszcie sami i wyślijcie zdjęcie, od razu nie będę je oceniać.

Zadanie 1.Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, w którym do kwasu etanowego wrzucono kawałek metalu X (nie wiemy jaki to pierwiastek)
Metal X: 

· znajduje się w 4. okresie układu okresowego pierwiastków chemicznych, 

· w jądrze atomowym ma 20 neutronów, (liczba neutronów=liczba masowa – liczba atomowa, patrz opis pierwiastka w układzie okresowym)

· na ostatniej powłoce elektronowej ma 1 elektron.(jest to elektrony walencyjny, czyli jest ten pierwiastek w I grupie)

a) Ustal symbol chemiczny metalu X i napisz obserwacje z przeprowadzonego doświadczenia chemicznego. (podobne obserwacje jak w reakcji kwasu etanowego z magnezem na stronie 165)

b) Napisz równanie reakcji kwasu etanowego z metalem X. Zastosuj zapis cząsteczkowy. (czyli ten co zwykle, z sumarycznymi wzorami cząsteczek) 

zdjęcia/skany wykonanego zadania proszę wysłać do 30 kwietnia.

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE 

Zapowiadam sprawdzian z WOS-u, dział „Sprawy międzynarodowe”: 5 maja (wtorek) o godzinie 12.00 

Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości z działu: „Sprawy międzynarodowe”. (część 1).

Zagadnieniami do sprawdzianu są cele (punkty) pod każdą lekcją.

ZADANIA DO WYKONANIA:

1)Przeczytanie tematów z podręcznika, strony: 168-177.

2)Napisanie tematu lekcji.

3)Zadanie dla wszystkich: Wykonanie zadań z podręcznika: 6 ze strony 197 i 1 ze strony 178.

zdjęcia/ skany wykonanych zadań proszę wysłać do 30 kwietnia.

 

30 kwiecień 2020r. (czwartek) 

FIZYKA 

Temat lekcji: Otrzymywanie obrazów za pomocą soczewek – akomodacja oka i wady wzroku.

ZADANIA DO WYKONANIA:

1) Przeczytanie tematu z podręcznika, strony: 263-265.

2)Analiza treści na Epodręczniku: 

https://epodreczniki.pl/a/wady-wzroku---krotkowzrocznosc-i-dalekowzrocznosc-oraz-ich-korekcja/DleI32MqT

3)Zadanie dla wszystkich: zadania z zeszytu ćwiczeń: strona 115.

4)Zadanie dla chętnych: zapoznanie się z treścią na Epodręczniku: 

https://epodreczniki.pl/a/oko---narzad-wzroku/DByVW3EI0

zdjęcie tematu i celów lekcji proszę wysłać do 5 maja.

CHEMIA

Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości i umiejętności z działu „Pochodne węglowodorów” – alkohole i kwasy karboksylowe (część 2).

Punkty pod tematami lekcji są zagadnieniami do sprawdzianu.

Zapowiadam sprawdzian 7 maja (czwartek), o godzinie 12.00.

ZADANIA DO WYKONANIA:

1) Nauczenie się tematów z podręcznika, strony 169-185.

2) Zapisanie tematu i analiza treści z podręcznika. 

3)Zadanie dla wszystkich: zadanie z zeszytu ćwiczeń: strona 107 i 108, z wyjątkiem zadania 9 i 10 na stronie 108.

zdjęcia/skany wykonanego zadania proszę wysłać do 5 maja.

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE 

Zapowiadam sprawdzian z WOS-u, dział „Sprawy międzynarodowe”: 5 maja (wtorek) o godzinie 12.00 

Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości z działu: „Sprawy międzynarodowe” (część 2).

Zagadnieniami do sprawdzianu są cele (punkty) pod każdą lekcją.

ZADANIA DO WYKONANIA:

1)Przeczytanie tematów z podręcznika, strony:180-193.

2)Napisanie tematu lekcji.

3)Zadanie dla wszystkich: Wykonanie zadań z podręcznika: 12 ze strony 197 i 1 ze strony 183 (udzielajcie odpowiedzi do wykresu – dwa pierwsze zielone punkty).

4) Zadnie dla chętnych:zapoznanie się z faktami i opiniami w podręczniku, strona 198.

zdjęcia/ skany wykonanych zadań proszę wysłać do 5 maja.

EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA

Sprawdzian z działu „Podstawy pierwszej pomocy” o godzinie 12.00.

Sprawdzian z szczegółowym opisem zostanie wysłany o godzinie 11.55.

 

Wyświetleń: 330 | Dodał: SP | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0