5- latki
06.04.2020 poniedziałek
Temat: Przygotowania do świąt
Jakie znasz zwyczaje wielkanocne? Co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyku? - rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych
Wprowadzenie litery j: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jagody, jogurt...), mających ją w środku (kajak, fajka, bajka...) oraz na końcu (kraj, maj, klej...).
Podawanie imion rozpoczynających się głoską j (Jola, Janek, Justyna, Jowita...).
Karty Pracy- Kolorowy Start str. 60-61. Posłuchaj zagadek. Odszukaj w naklejkach obrazki przedstawiające ich rozwiązania. Naklej je na obrazki pisanek. Rysowanie po śladach rysunków, bez odrywania kredki od kartki.
07.04.2020 wtorek
Temat: Pisanki wielkanocne
Zapoznanie ze zwyczajem wykonywania pisanek.
Słuchanie wiersza:
Na wielkanocnym stole
jest kolorowo i świątecznie.
Zielone wstążeczki owsa
otaczają pisanki bajeczne.
Słodki, cukrowy baranek,
obok palma nadęta,
baby dobrze polukrowane –
stół zaprasza na święta!
Odpowiedz na pytania:
−− Co rodzina przygotowała na śniadanie wielkanocne?
−− Jakie potrawy spożywacie podczas śniadania wielkanocnego?
Karta pracy, cz. 3, s. 62-63 Łączenie liniami fragmentów obrazka umieszczonych na dole karty z miejscami na obrazku, w których powinny się znaleźć. Czytanie całościowe wyrazów: pisanka, baranek. Kolorowanie pól z literami tworzącymi te wyrazy.
08.04.2020 środa
Temat: Liczymy kurki i kurczęta
Rozwijanie umiejętno¬ści dodawania i odejmowania w zakresie 10;
W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?
Dzieci biorą 4 liczmany, kładą je przed sobą. Potem dokładają 6 liczmanów. Liczą wszystkie liczmany i układają działanie:
4 + 6 = 10
które głośno odczytują, a potem udzielają odpowiedzi na pytanie.
Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?
Dzieci układają przed sobą 10 liczmanów. Potem odsuwają 7 liczmanów. Liczą pozostałe liczmany i układają działanie, głośno je odczytują, odpowiadają na pytanie.
10 – 7 = 3
Karta pracy, cz. 3, s. 64-65
Odpowiednie kolorowanie rysunków jajek. Dzielenie nazw zdjęć na głoski. Rysowanie pod
każdym zdjęciem tylu kresek, z ilu głosek składa jego nazwa. Rysowanie po śladach rysunku pisanki. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.
Kura zniosła jajo i przetarła oczy:
– Jakie ono białe –
zawołała głośno: – Kok-kodak, kok-kodak…
co w kurzym języku może znaczyć tak:
– Ratunku! Pomocy!
Zbiegły się gęsi, kaczki, indyczki
– cały podwórkowy drób.
A kura płacze i woła: – Jajko jest chore!
Patrzcie, jakie jest blade. Och, moje jajeczko!
Wezmą cię do szpitala. Już cię pewnie nie zobaczę!
Rzekła gąska: – Gę, gę, gę… (dzieci powtarzają)
Moja kurko, przyjaciółko, jajko jest takie, jak należy.
Przyjdzie gospodyni, jajko do domu zabierze,
zrobi z niego pyszności,
i twoje jajko w domu na stole zagości.
A jeżeli – tak się zdarzyć może – będą święta,
twoje jajko, razem z innymi jajkami…
zalśni kolorami!
Rozmowa na temat wiersza.
– Jak wyglądało jajko, które zniosła kura? Dlaczego kura myślała, że jest chore?
– Co na pocieszenie powiedziała kurce gąska? Dlaczego na święta jajko zalśni kolorami?
Karta pracy, cz. 3, s. 66. Oglądanie obrazków historyjki. Rysowanie jej zakończenia. Opowiadanie całej historyjki.
10.04.2020 piątek
Temat: Śmigus-dyngus
Zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi na podstawie wiersza J. Koczanowskiej Wielkanoc.
Posłuchaj wiersza.
W wielkanocnym koszyczku,
przystrojonym pięknie,
kłóciły się pisanki
o najlepsze miejsce.
Każda chciała spoczywać
tuż obok rzeżuchy,
zielonej i puszystej
jak miękkie poduchy.
Wtem do akcji wkroczył
cukrowy baranek,
zjadł zieloną rzeżuchę,
przerwał spór pisanek.
Rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą: przedświąteczne porządki, robienie pisanek, święcenie pokarmów, odwiedzanie w kościołach grobu Pana Jezusa, wysie¬wanie zboża i rzeżuchy. Śniadanie wielkanocne w pierwszy dzień świąt i charakterystyczne potrawy, które się na nim spożywa (dzielenie się jajkiem, żurek z kiełbasą, baby i mazurki wielkanocne), odwiedzanie się.
Karta pracy, cz. 3, s. 67-69. Kończenie rysowania pisanek według wzoru. Dzielenie nazw zdjęć na głoski. Rysowanie pod zdjęciami tylu kresek, z ilu głosek składają się ich nazwy. Rysowanie w pętlach pisanek w określonej liczbie i określonym kolorze. Układanie zadań do podanych obrazków.
4 –latki
06.04.2020 poniedziałek
Temat: Babeczki Wielkanocne
Zachęcanie do przygotowywania prostych wypieków
Wykonaj z rodzicami babeczkę wielkanocną; wymień nazwy czynności związane z robieniem babeczki
Przepis na ucierane babeczki
Składniki
3 jajka
1 kostka masła
1 szklanka cukru
1 łyżka proszku do pieczenia
½ szklanki mąki ziemniaczanej
1 szklanka mąki pszennej
zapach cytrynowy
olej do smarowania foremek
(Z tej porcji wychodzi około 20 małych babeczek lub jedna duża babka).
Sposób wykonania
Jajka utrzeć za pomocą miksera z cukrem na puszystą masę. Wsypać proszek do pieczenia, dodać pół zapachu cytrynowego, zalać roztopionym, gorącym masłem, a następnie dodać pozostałe składniki i zmiksować. Wylać do foremek wysmarowanych olejem. Piec około 20 minut w piekarniku nagrzanym do 150 stopni. Po wyjęciu z piekarnika położyć na wilgotnej ściereczce, a potem wyjąć z foremek i wystudzić.
Wykonanie pracy plastycznej Pisanka (Wyprawka plastyczna nr 22).
07.04.2020 wtorek
Temat: Przygoda zajączka
Rozwiąż zagadki B. Szelągowskiej.
W wielkanocnym koszyku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię. (pisanki)
Święta! Święta nadeszły!
Wstawajmy! Już rano!
Podzielimy się jajeczkiem,
bo dziś przecież... (Wielkanoc)
Tyle w koszyku
leży pisanek!
A pośród nich
słodki, cukrowy... (baranek)
Wykonaj ćwiczenie w książce, s. 47.
08.04.2020 środa
Wiosna na wsi
Temat: Psotna świnka
Posłuchaj wiersza:
Rzekł kaczorek do gąsiorka:
– Świetnie się zabawić można!
Patrz, kartofel wypadł z worka –
będzie z niego piłka nożna.
Leci piłka w różne strony:
wyżej, niżej, w lewo, w prawo...
Patrzy indyk, kot i wrony,
Łatek szczeka: – Brawo, brawo!
Sroka ze wsi przyleciała,
łebkiem kręci, dziób otwiera
i rozgłasza po wsi całej:
– Górą kaczki! Dwa do zera!
Nie skończyły się zawody,
bo malutka Michalinka
otworzyła nagle chlewik
i wypadła stamtąd świnka.
– Dość zabawy! – głośno rzekła,
zjadła piłkę i – uciekła.
Rozmowa na temat wiersza.
Kto jest mamą kaczorka, a kto – mamą gąsiorka?
W co grały kaczki z gąskami?
Co było piłką?
Kto wygrywał?
Kto przyglądał się grze?
Ćwiczenia w książce, s. 48 Oglądanie na obrazku zwierząt na wiejskim podwórku. Wskazywanie tych, które nie powinny się tam znaleźć. Nazywanie pozostałych zwierząt.