KLASA VII
21 kwiecień 2020r. (wtorek)
FIZYKA
Temat lekcji: Energia wewnętrzna i temperatura.
Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):
-
Wyjaśniam czym jest energia wewnętrzna ciała.
-
Znam definicję temperatury.
-
Określam związek między liczbą cząsteczek ciała, a energią wewnętrzną.
-
Wykazuję, że energię układu można zmienić, wykonując nad nią pracę.
-
Posługuję się skalami temperatur:
-
skala Celsjusza [1°C];
-
skala Kelvina [1K];
-
skala Fahrenheita [1°F].
-
Przeliczam temperaturę w różnych jednostkach ( 0°C = 273K).
ZADANIA DO WYKONANIA:
-
Zapisanie tematu i celów lekcji.
-
Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 226-231.
-
Zadanie dla wszystkich: wykonanie zadań z podręcznika: 3 ze strony 232.
-
Zadanie dla chętnych:Zpoznanie się z materiałami na Epodręczniku.
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 23 kwietnia
CHEMIA
Temat lekcji: Rozpuszczalność substancji w wodzie.
Temat ten, będzie realizowany na dwóch jednostkach lekcyjnych.
Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):
-
-
-
Wyjaśniam pojęcie: rozpuszczalności.
Rozpuszczalność substancji jest to maksymalna liczba gramów substancji, którą można rozpuścić w 100g rozpuszczalnika w danej temperaturze i pod danym ciśnieniem, aby otrzymać roztwór nasycony.
-
-
-
Odczytuję rozpuszczalność z krzywej rozpuszczalności (wykresu zależności między rozpuszcalnością substancji, a temperaturą).
-
Analizuję wykresy rozpuszczalności różnych substancji.
ZADANIA DO WYKONANIA:
1). Zapisanie tematu,celów lekcji oraz definicji rozpuszczalności.
2). Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 177-180.
3). Zadanie dla wszystkich: wykonanie zadania z podręcznika: 1 ze strony 183.
4). Zadanie dla chętnych: zapoznanie się z materiałami na Epodręczniku oraz skorzystanie z interakywneje krzywej rozpuszcalności na docwiczenia,pl KOD: C7ZZ2D w celu odczytu rozpuszczalności etanianu wapnia w temperaturze 74°C oraz 10°C
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 23 kwietnia.
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE PRZEDMIOTEM CHEMII
Temat lekcji: Właściwości gleby.
Doświadczenie: Odczyn Twojej gleby.
PRZYGOTUJ:
-
wykopaną glebę z okolic swojego domu;
-
dwa pojemniki o tej samej wielkości, np. dwie kuwetki po margarynie (nie mogą mieć wąskiego otworu);
-
wodę (najlepiej destylowaną);
-
ocet;
-
sodę oczyszczoną;
-
przedmiot do mieszania, np. łyżkę;
-
zegar.
WYKONAJ:
-
usunięcie z gleby drobnych bezkręgowców (jeżeli są), korzeni, kamyków itp. w celu jak najlepszego jej oczyszczenia i rozdrobnienie jej;
-
wsypanie połowy objętości gleby do każdego z pojemników;
-
nalanie jednakowej ilości wody do każdego z pojemników, tak aby stworzyć gęste błoto;
-
wsypanie do pierwszego pojemnika sodę oczyszczoną i przemieszanie zawartości ;
-
wlanie do drugiego pojemnika octu (na pojemnik z margaryny wystarczy 1/4 0,5l butelki octu) i przemieszanie zawartości;
-
odmierzanie czasu 3 minut.
SPRAWDŹ:
-
jeżeli w pojemniku z sodą jest więcej pęcherzyków i zaszła gwałtowniejsza reakcja od pojemnika z octem, to masz glebę bardziej kwasową;
-
jeżeli w pojemniku z octem jest więcej pęcherzyków i zaszła gwałtowniejsza reakcja od pojemnika z sodą, to masz glebę bardziej zasadową;
-
jeżeli w obydwu pojemnikach nie pojawiły się pęcherzyki gazów i nie zaszła reakcja, to masz glebę o odczynie obojętnym.
Zachęcam do wysłania zdjęć efektów swojej pracy.
23 kwiecień 2020r. (czwartek)
FIZYKA
Temat lekcji: Zmiana energii wewnętrznej w wyniku pracy i przepływu ciepła.
Ten temat będzie realizowany na trzech jednostakch lekcyjnych.
Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):
-
Wyjaśniam jak zmienić energię wewnętrzną ciała.
Energię ciała można zwiększyć wykonując nad nim pracę (W) lub dostarcając energii w postaci ciepła (Q).
-
Podaję definicję ciepła (Q).
-
Interpretuję I zasadę tremodynamiki, która brzmi następująco:
Jeżeli praca wykonana nad ciałem prowadzi w całości do przyrostu energii wewnętrznej, to całkowity przyrost energii wewnętrznej ciała jest równy sumie pracy wykonanej nad ciałem i pobranego ciepła.
-
Wykonuję obliczenia z wykorzystaniem wzoru na energię wewnętrzną:
ΔEw= W + Q, gdzie ΔEw- zmiana energii wewnętrznej, W- praca, Q- ciepło.
ZADANIA DO WYKONANIA:
-
-
Zapisanie tematu i celów lekcji.
-
Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 233-236.
-
Zadanie dla wszystkich: wykonanie zadań z podręcznika: 1 ze strony 236.
-
Zadanie dla chętnych: zapoznanie się z materiałami na Epodręczniku.
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 28 kwietnia
CHEMIA
Temat lekcji: Rozpuszczalność substancji w wodzie - obliczenia.
Cel lekcji (zapisujemy w postaci punktu pod lekcją):
-
Wykonuję obliczenia rozpuszczalności, korzystając z krzywej rozpuszcalności gazów i ciał stałych.
ZADANIA DO WYKONANIA:
1). Zapisanie tematu i celu lekcji.
2). Analiza przykładów zadań i ich rozwiązań – wysłane na pocztę elektroniczną.
3). Zadanie dla wszystkich: wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń: strony 92 i 93.
4). Zadanie dla chętnych: wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń: strony 94 i 95.
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 28 kwietnia.
KLASA VIII
21 kwiecień 2020r. (wtorek)
FIZYKA
Temat lekcji: Soczewki wypukłe i wklęsłe – konstrukcje ogniska.
Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):
-
Konstruuję ognisko pozorne soczewki skupiającej i rozpraszającej.
-
Obliczam zdolność skupiającą soczewki za pomocą wzoru:
Z=1/f; gdzie Z-zdolność skupiająca soczewki, f-ogniskowa soczewki
[1D]=[1/m] D-dioptria
ZADANIA DO WYKONANIA:
-
Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 254-257.
-
Zapisanie tematu i celów lekcji.
-
Zadanie dla wszystkich:Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zadanie 5 i 6, strona 111.
-
Zadanie dla chętnych: zapoznanie się z udostępnionym materiałem w Epodręczniku:
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 23 kwietnia.
CHEMIA
Temat lekcji: Estry – pochodne kwasów karboksylowych i alkoholi.
Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):
-
Zapisuję równania reakcji otrzymywania estrów.
-
Zapisuję wzory sumaryczne i półstrukturalne estrów.
ZADANIA DO WYKONANIA:
-
Przeczytanie treści tematu lekcji w podręczniku, strona 177-181.
-
Zapisanie tematu i celów lekcji.
-
Zadanie dla wszystkich: napisanie równania reakcji otrzymywania.
-
etanianu butylu (CH3COOCH2CH2CH2CH3)
-
metanianu metylu (HCOOCH3)
-
stearynianu etylu (C17H35COOCH2CH3)
-
Zadania dla chętnych: zeszyt ćwiczeń: zadanie 72 i 73 ze strony 103.
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 23 kwietnia.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Temat lekcji: Konflikty zbrojne na świecie (część I).
Ten temat będzie realizowany na dwóch jednostkach lekcyjnych.
Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):
-
Wyjaśniam znaczenie terminów: ludobójstwo, terroryzm.
-
Omawiam przyczyny i skutki współczesnych konfliktów zbrojnych.
-
Podaję przykłady współczesnych orgaznizacji terrorystycznych i określam ich cele.
-
Przedsatwiam metody zwalczania terroryzmu.
-
Charakteryzuje najważniejsze współczesne konflikty oraz wskazuję ich lokalizację na mapie.
ZADANIA DO WYKONANIA:
-
Przeczytanie tematu z podręcznika, strony: 190-193.
-
Napisanie tematu i celów lekcji.
-
Zadanie dla wszystkich:
POLECENIE 1: Wyjaśnij, czym jest terroryzm. Wymień najważniejsze motywy, którymi kierują się terroryści.
-
Zadanie dla chętnych: zapoznanie się z materiałami „Konflikty o zasięgu globalnym” i na Epodręczniku : https://epodreczniki.pl/a/konflikty-zbrojne-we-wspolczesnym-swiecie/DBmFUby7p
zdjęcia/ skany wykonanego zadania proszę wysłać do 23 kwietnia.
23 kwiecień 2020r. (czwartek)
FIZYKA
Temat lekcji: Otrzymywanie obrazów za pomocą soczewek.
Temat ten będzie realizowany na trzech jednostkach lekcyjnych.
Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):
-
Konstruuję obrazy powstające w soczewkach oraz podaję ich cechy.
-
Wymieniam zastosowania soczewek.
-
Wyjaśniam, na czym polega krótkowzroczność i dalekowzroczność.
-
Wyjaśniam, w jak sposób koryguje się wady wzroku.
-
Obliczam powiększenie (p), korzystając ze wzoru:
p= h2/h1; gdzie, p-powiększenie, h2-wysokość obrazu, h1- wysokość przedmiotu.
ZADANIA DO WYKONANIA:
-
Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 260-265.
-
Zapisanie tematu i celów lekcji.
-
Zadanie dla wszystkich: dokładne przeanalizowanie konstrukcji obrazów w podręczniku na stronach: 261 - 263 i obejrzenie filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=ODLGnvTGVxg (czas trwania 12:23), konstrukcja obrazu rozpoczyna się w filmie od 3 minuty i 25 sekund.
zdjęcie tematu i celów lekcji proszę wysłać do 28 kwietnia.
CHEMIA
Temat lekcji: Aminokwasy- związki organiczne z dwiema grupami funkcyjnymi.
-
Zapisuję i nazywam wzory aminokwasów.
-
Wskazuje grupę aminową (-NH2) i karboksylową ( -COOH) we wzorach aminokwasów.
-
Wyjaśniam mechanizm reakcji kondensacji (powstawania wiązań peptydowych).
-
Wymieniam właściwości i przykłady zastosowania aminokwasów.
-
Charakteryzuje polipeptydy – związki z dużą liczbą fragmentów aminokwasych.
ZADANIA DO WYKONANIA:
-
Przeczytanie treści tematu lekcji w podręczniku, strona 182-184.
-
Zapisanie tematu i celów lekcji.
-
Zadanie dla wszystkich: zeszyt ćwiczeń, strony: 105 i 106.
-
Zadania dla chętnych: zapoznanie się z materiałami udostępnionymi w Epodręczniku.
zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 28 kwietnia.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Temat lekcji: Konflikty zbrojne na świecie (część II).
ZADANIA DO WYKONANIA:
-
Przeczytanie tematu z podręcznika, strony: 190-193.
-
Napisanie numeru oraz daty lekcji.
-
Zadanie dla wszystkich: Wykonanie zadania 8 z podręcznika, strona 195.
-
Zadanie dla chętnych: Wykonanie ćwiczeń w Epodręczniku.
zdjęcia/ skany wykonanego zadania proszę wysłać do 28 kwietnia.
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości i umiejętności z działu: „Podstawy pierwszej pomocy”.
Zagadnieniami do sprawdzianu są cele (punkty) pod każdą lekcją.
Sprawdzian – 30 kwietnia 2020r. (czwartek), o godzinie 13.40.
Zadanie dla wszystkich: wykonanie arkusza zadań, wysłanego na pocztę elektroniczną.
zdjęcia/ skany wykonanego zadania proszę wysłać do 30 kwietnia
|