08:01
Chemia, Fizyka, WOS, EDB, zaj. rozwijające

KLASA VII

21 kwiecień 2020r. (wtorek)

FIZYKA 

Temat lekcji: Energia wewnętrzna i temperatura.

Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):

  1. Wyjaśniam czym jest energia wewnętrzna ciała.

  2. Znam definicję temperatury.

  3. Określam związek między liczbą cząsteczek ciała, a energią wewnętrzną.

  4. Wykazuję, że energię układu można zmienić, wykonując nad nią pracę. 

  5. Posługuję się skalami temperatur:

  1. skala Celsjusza [1°C];

  2. skala Kelvina [1K];

  3. skala Fahrenheita [1°F].

  1. Przeliczam temperaturę w różnych jednostkach ( 0°C = 273K).

ZADANIA DO WYKONANIA:

  1. Zapisanie tematu i celów lekcji.

  2. Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 226-231.

  3. Zadanie dla wszystkich:  wykonanie zadań z podręcznika: 3 ze strony 232.

  4. Zadanie dla chętnych:Zpoznanie się z materiałami na Epodręczniku.

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 23  kwietnia

 

CHEMIA    

Temat lekcji: Rozpuszczalność substancji w wodzie.

Temat ten, będzie realizowany na dwóch jednostkach lekcyjnych.

Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):

      1. Wyjaśniam pojęcie: rozpuszczalności.

Rozpuszczalność substancji jest to maksymalna liczba gramów substancji, którą można rozpuścić w 100g rozpuszczalnika w danej temperaturze i pod danym ciśnieniem, aby otrzymać roztwór nasycony.

      1. Odczytuję rozpuszczalność z krzywej rozpuszczalności (wykresu zależności między rozpuszcalnością substancji, a temperaturą).

      2. Analizuję wykresy rozpuszczalności różnych substancji.

ZADANIA DO WYKONANIA:

1). Zapisanie tematu,celów lekcji oraz definicji rozpuszczalności.

2). Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 177-180.

3). Zadanie dla wszystkich:  wykonanie zadania z podręcznika: 1 ze strony 183.

4). Zadanie dla chętnych: zapoznanie się z materiałami na Epodręczniku oraz skorzystanie z interakywneje krzywej rozpuszcalności na docwiczenia,pl KOD: C7ZZ2D w celu odczytu rozpuszczalności etanianu wapnia w temperaturze 74°C oraz 10°C

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 23  kwietnia.

 

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE PRZEDMIOTEM CHEMII 

Temat lekcji: Właściwości gleby.

Doświadczenie: Odczyn Twojej gleby.

PRZYGOTUJ:

  • wykopaną glebę z okolic swojego domu;

  • dwa pojemniki o tej samej wielkości, np. dwie kuwetki po margarynie (nie mogą mieć wąskiego otworu);

  • wodę (najlepiej destylowaną);

  • ocet;

  • sodę oczyszczoną;

  • przedmiot do mieszania, np. łyżkę;

  • zegar.

WYKONAJ:

  • usunięcie z gleby drobnych bezkręgowców (jeżeli są), korzeni, kamyków itp. w celu jak najlepszego jej oczyszczenia i rozdrobnienie jej;

  • wsypanie połowy objętości  gleby do każdego z pojemników;

  • nalanie jednakowej ilości wody do każdego z pojemników, tak aby stworzyć gęste błoto;

  • wsypanie do pierwszego pojemnika sodę oczyszczoną i przemieszanie zawartości ;

  • wlanie do drugiego pojemnika octu (na pojemnik z margaryny wystarczy 1/4 0,5l butelki octu) i przemieszanie zawartości;

  • odmierzanie czasu 3 minut.

SPRAWDŹ:

  • jeżeli w pojemniku z sodą jest więcej pęcherzyków i zaszła gwałtowniejsza reakcja od pojemnika z octem, to masz glebę bardziej kwasową;

  • jeżeli w pojemniku z octem jest więcej pęcherzyków i zaszła gwałtowniejsza reakcja od pojemnika z sodą,  to masz glebę bardziej zasadową;

  • jeżeli w obydwu pojemnikach  nie pojawiły się pęcherzyki gazów i nie zaszła reakcja, to masz glebę o odczynie obojętnym.

Zachęcam do wysłania zdjęć efektów swojej pracy.

 

23 kwiecień 2020r. (czwartek)

FIZYKA 

Temat lekcji: Zmiana energii wewnętrznej w wyniku pracy i przepływu ciepła.

Ten temat będzie realizowany na trzech jednostakch lekcyjnych.

Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):

  1. Wyjaśniam jak zmienić energię wewnętrzną ciała.

Energię ciała można zwiększyć wykonując nad nim pracę (W) lub dostarcając energii w postaci ciepła (Q).

  1. Podaję definicję ciepła (Q).

  2. Interpretuję I zasadę tremodynamiki, która brzmi następująco:

Jeżeli praca wykonana nad ciałem prowadzi w całości do przyrostu energii wewnętrznej, to całkowity przyrost energii wewnętrznej ciała jest równy sumie pracy wykonanej nad ciałem i pobranego ciepła.

  1. Wykonuję obliczenia z wykorzystaniem wzoru na energię wewnętrzną:

ΔEw= W + Q, gdzie ΔEw- zmiana energii wewnętrznej, W- praca, Q- ciepło.

ZADANIA DO WYKONANIA:

    1. Zapisanie tematu i celów lekcji.

    2. Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 233-236.

    3. Zadanie dla wszystkich:  wykonanie zadań z podręcznika: 1 ze strony 236.

    4. Zadanie dla chętnych: zapoznanie się z materiałami na Epodręczniku.

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 28  kwietnia

 

CHEMIA 

Temat lekcji: Rozpuszczalność substancji w wodzie - obliczenia.

Cel lekcji (zapisujemy w postaci punktu  pod lekcją):

  1. Wykonuję obliczenia rozpuszczalności, korzystając z krzywej rozpuszcalności gazów i ciał stałych.

ZADANIA DO WYKONANIA:

1). Zapisanie tematu i celu lekcji.

2). Analiza przykładów zadań i ich rozwiązań – wysłane na pocztę elektroniczną.

3). Zadanie dla wszystkich: wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń: strony 92 i 93.

4). Zadanie dla chętnych: wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń: strony 94 i 95.

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 28  kwietnia.

 

KLASA VIII

21 kwiecień 2020r. (wtorek) 

FIZYKA 

Temat lekcji: Soczewki wypukłe i wklęsłe – konstrukcje ogniska.

Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):

  1. Konstruuję ognisko pozorne soczewki skupiającej i rozpraszającej. 

  2. Obliczam zdolność skupiającą soczewki za pomocą wzoru:

Z=1/f; gdzie Z-zdolność skupiająca soczewki, f-ogniskowa soczewki

[1D]=[1/m] D-dioptria

 ZADANIA DO WYKONANIA:

  1. Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 254-257.

  2. Zapisanie tematu i celów lekcji.

  3. Zadanie dla wszystkich:Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń: zadanie 5 i 6, strona 111.

  4. Zadanie dla chętnych: zapoznanie się z udostępnionym materiałem w Epodręczniku: 

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 23  kwietnia.

 

CHEMIA 

Temat lekcji: Estry – pochodne kwasów karboksylowych i alkoholi.

Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):

  1. Zapisuję równania reakcji otrzymywania estrów.

  2. Zapisuję wzory sumaryczne i półstrukturalne estrów.

 ZADANIA DO WYKONANIA:

  1. Przeczytanie treści tematu lekcji w podręczniku, strona 177-181.

  2. Zapisanie tematu i celów lekcji.

  3. Zadanie dla wszystkich: napisanie równania reakcji otrzymywania.

  1. etanianu butylu (CH3COOCH2CH2CH2CH3)

  2. metanianu metylu (HCOOCH3)

  3. stearynianu etylu (C17H35COOCH2CH3)

  1. Zadania dla chętnych: zeszyt ćwiczeń: zadanie 72 i 73 ze strony 103.

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 23  kwietnia.

 

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE 

Temat lekcji: Konflikty zbrojne na świecie (część I).

Ten temat będzie realizowany na dwóch jednostkach lekcyjnych.

Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):

  1. Wyjaśniam znaczenie terminów: ludobójstwo, terroryzm.

  2. Omawiam przyczyny i skutki współczesnych konfliktów zbrojnych.

  3. Podaję przykłady współczesnych orgaznizacji terrorystycznych i określam ich cele.

  4. Przedsatwiam metody zwalczania terroryzmu.

  5. Charakteryzuje najważniejsze współczesne konflikty oraz wskazuję ich lokalizację na mapie. 

ZADANIA DO WYKONANIA:

  1. Przeczytanie tematu z podręcznika, strony: 190-193.

  2. Napisanie tematu i celów lekcji.

  3. Zadanie dla wszystkich: 

POLECENIE 1: Wyjaśnij, czym jest terroryzm. Wymień najważniejsze motywy, którymi kierują się terroryści.

  1. Zadanie dla chętnych: zapoznanie się z materiałami „Konflikty o zasięgu globalnym” i na Epodręczniku : https://epodreczniki.pl/a/konflikty-zbrojne-we-wspolczesnym-swiecie/DBmFUby7p

zdjęcia/ skany wykonanego zadania proszę wysłać  do 23 kwietnia.

23 kwiecień 2020r. (czwartek) 

FIZYKA 

Temat lekcji: Otrzymywanie obrazów za pomocą soczewek.

Temat ten będzie realizowany na trzech jednostkach lekcyjnych.

Cele lekcji (zapisujemy w postaci punktów pod lekcją):

  1. Konstruuję obrazy powstające w soczewkach oraz podaję ich cechy.

  2. Wymieniam zastosowania soczewek.

  3. Wyjaśniam, na czym polega krótkowzroczność i dalekowzroczność.

  4. Wyjaśniam, w jak sposób koryguje się wady wzroku.

  5. Obliczam powiększenie (p), korzystając ze wzoru:

p= h2/h1; gdzie, p-powiększenie, h2-wysokość obrazu, h1- wysokość przedmiotu.

ZADANIA DO WYKONANIA:

  1. Przeczytanie tematu lekcji z podręcznika, strony: 260-265.

  2. Zapisanie tematu i celów lekcji.

  3. Zadanie dla wszystkich: dokładne przeanalizowanie konstrukcji obrazów w podręczniku na stronach: 261 - 263 i obejrzenie filmu:  

https://www.youtube.com/watch?v=ODLGnvTGVxg (czas trwania 12:23), konstrukcja obrazu rozpoczyna się w filmie od 3 minuty i 25 sekund.

zdjęcie tematu i celów lekcji proszę wysłać do 28 kwietnia.

 

CHEMIA 

Temat lekcji: Aminokwasy- związki organiczne z dwiema grupami funkcyjnymi. 

  1. Zapisuję i nazywam wzory aminokwasów.

  2. Wskazuje grupę aminową (-NH2) i karboksylową ( -COOH) we wzorach aminokwasów.

  3. Wyjaśniam mechanizm reakcji kondensacji (powstawania wiązań peptydowych). 

  4. Wymieniam właściwości i przykłady zastosowania aminokwasów.

  5. Charakteryzuje polipeptydy – związki z dużą liczbą fragmentów aminokwasych.

ZADANIA DO WYKONANIA:

  1. Przeczytanie treści tematu lekcji w podręczniku, strona 182-184.

  2. Zapisanie tematu i celów lekcji.

  3. Zadanie dla wszystkich: zeszyt ćwiczeń, strony: 105 i 106. 

  4. Zadania dla chętnych: zapoznanie się z materiałami udostępnionymi w Epodręczniku.

zdjęcia/skany wykonanych zadań proszę wysłać do 28  kwietnia.

 

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE 

Temat lekcji: Konflikty zbrojne na świecie (część II).

ZADANIA DO WYKONANIA:

  1. Przeczytanie tematu z podręcznika, strony: 190-193.

  2. Napisanie numeru oraz daty  lekcji.

  3. Zadanie dla wszystkich: Wykonanie zadania 8 z podręcznika, strona 195.

  4. Zadanie dla chętnych: Wykonanie ćwiczeń w Epodręczniku.

zdjęcia/ skany wykonanego zadania proszę wysłać  do 28 kwietnia.

 

EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA 

Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości i umiejętności z działu: „Podstawy pierwszej pomocy”.

Zagadnieniami do sprawdzianu są cele (punkty) pod każdą lekcją.

Sprawdzian – 30  kwietnia 2020r. (czwartek), o godzinie 13.40.

Zadanie dla wszystkich: wykonanie arkusza zadań, wysłanego na pocztę elektroniczną.

zdjęcia/ skany wykonanego zadania  proszę wysłać do 30 kwietnia

Wyświetleń: 188 | Dodał: SP | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0